събота, 22 февруари 2014 г.

ОДА ЗА ФОРИ

 ( Римейк на "Ода За Фори"
 от поетесата Мария Донева )

Той се казва Христофор.
По професия актьор.
По съдба - мъж на Елена.
По душа - на Мелпомена.
Даже да не е Колумб,
със талант, сърце и ум,
със магията на словото
търси и открива новото.

Душа орисана, родена,
за театрална сцена,
фенки, фенове, актъори,
наричат просто -  Фори.
В този наш културен град,
с поети славни тъй богат,
кой друг, на ползу рода,
по-заслужава ода.
- - - -

Когато е пред тебе Фори,
когато заговори,
ненужни са глаголи,
нито актриси голи.
С ризница, корона, риза,
за хляба, виното, мангиза,
десетки и десетки роли
за нас създаде Фори.

Не съм пръв театрален фен.
Култура няма много в мен.
Но съм разбрал, от Фори;
На сцената няма Астори.
Театърът е светлина, изкуство,
без фокуси, глазура, лустро.
Не е капели шменти
от холивудски ленти.
- - - -

Звезди с Боянски ореол,
звезди от холивудски пол,
какво и как са дали
за наште трудни  зали.
Във Петрич, Видин, Шумен,
когато е Актьора влюбен,
когато бачка и се труди,
той всеки зрител ще събуди.


Понякога експерт велик,
измислен някъде критик,
ни казва: Фори преиграва,
не била ролята такава.
Мен с критиците на Фори
въобще не ми се спори.
Критикът заслужава;
тояга права и корава.
- - - -

Над всяка роля той дерзай
със дух и стил  на самурай,
и всички нас повежда
към смях, любов, надежда.
За два вълшебни часа,
със поглед, жест, гримаса,
той залата телепортира,
далеч,  високо  над ефира,...

Без почести, медали, слава,
една душа от лава,
един Актьор от класа,
от театрална раса,
във мрак, и пушек, и мъгла,
един Актьор - скала,
със ум, сърце и чувство
създава днес изкуство.

Творците - матадори,
режисьори - метеори,
всичко тежко носи Фори,
нагоре и  нагоре.
Той е наш културен трегер,
театрален Шварценегер,
скала от камък и титан,
сценичен великан.
- - - -

Аз знам, и кой не знай,
че Фори пей кат Менелай.
Реши ли Фори да запей,
бледней Карузо и Орфей.
Във операта пей ли Фори,
бледнеят тримата тенори.
Въздишат оперни певици,
красавици , и жрици.

За тълпите почитателки,
за актрисите - приятелки,
там дето Фори грей,
културно семе сей.
Ни в Европа, ни в Загоре,
ни в ръжта, във пек и здрач,
няма като Фори втори,
няма друг такъв .. трепач.

- - - - - - - -

Аз знам, че има срам и страх,
че има театрален грях,
падения, неволи,
и рани, и мазоли.
Не искам аз актриси голи.
Душата ми се моли
да прави Фори роли.
Душата ми се моли...


Няма коментари:

Публикуване на коментар